اجاره آپارتمان مبله

اجاره آپارتمان مبله و املاک مسکونی

اجاره آپارتمان مبله

اجاره آپارتمان مبله و املاک مسکونی

۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اهمیت دریافت کد رهگیری املاک در معاملات مسکن

 

حتما در بنگاه‌های املاک صفحات رنگی قولنامه را دیده‌اید، که در زمان خرید یا اجاره ملک، به امضا طرفین قرارداد و شاهدان می‌رسد. اگرچه مشاوران املاک سال‌هاست از این نوع قولنامه‌ها برای خرید و اجاره خانه استفاده می‌کنند، این قولنامه‌ها از ضمانت و اطمینان کافی برخوردار نیستند و تنها به عنوان یک پیش‌نویس در معاملات مسکن می‌توان قبولشان داشت و برای اعتبار قراردادها حتما نیاز به دریافت کد رهگیری املاک وجود دارد.باتوجه به لزوم ایجاد امنیت در معاملات املاک و تضمین صحت قراردادها، از سال ۱۳۸۷،
سامانه‌ای برای ثبت معاملات و املاک در کشور راه‌اندازی شد که تمامی مشاوران املاک را موظف می‌کند قراردادهای خرید، فروش، رهن و اجاره خود را در این سامانه ثبت کنند و اقدام به دریافت کد رهگیری نمایند.
اگر فکر می‌کنید دریافت کد رهگیری در معاملات املاک اهمیتی ندارد یا تاکنون زمان اجاره آپارتمان یا خرید خانه اقدام به دریافت این کد نکرده‌اید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید چون قطعا نظر شما را در مورد کد رهگیری املاک عوض خواهد کرد.

 

  • دریافت کد رهگیری املاک چه مزیتی دارد؟

معمولا افرادی که تجربه زیادی در معامله ملک ندارند همیشه از این نگرانند که مبادا زمان قرارداد بستن کلاه سرشان برود. دریافت کد رهگیری املاک این اطمینان را به شما می‌دهد که ملک مورد معامله بدون اشکال است و قرارداد آن معتبر خواهد بود.

از آن‌جا که سامانه دریافت کد رهگیری املاک در سراسر کشور برقرار است از فروش همزمان یک ملک به چند نفر جلوگیری می‌شود. همچنین با دریافت این کد می‌توانید از قرار گرفتن ملک در طرح‌های شهرداری و میزان بدهی آن به بانک‌ها مطلع شوید.

 

  • چگونه می‌توان کد رهگیری دریافت کرد؟

کد رهگیری معاملات املاک را مشاورین املاک برای شما می‌گیرند؛ به این ترتیب که تمامی مفاد قرارداد اعم از تاریخ قرارداد و تحویل ملک، مبلغ فروش، رهن یا اجاره، بیعانه پرداخت شده، امکانات خانه و… در سامانه ثبت می‌گردد. علاوه بر این مشخصات کامل طرفین قرارداد به همراه آدرس، کد پستی و پلاک ثبتی ملک نیز در سامانه ثبت می‎شود.

پس از تایید قرارداد و کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، پیامکی برای شما ارسال می‎شود که این موضوع را به اطلاع شما می‌رساند. سپس می‌توانید برای دریافت قرارداد و امضا آن به بنگاه‌ املاک مراجعه کنید. این قرارداد در سه نسخه چاپ می‏‌شود که یکی نزد مشاوره املاک باقی می‌ماند و دوتای دیگر به طرفین معامله داده می‌‏شود.

در بالای هر یک از نسخه‌های قرار داد کد QR چاپ و برچسب هولوگرام چسبانده شده است تا اصالت آن برای شما محرز شود.

 

  • هزینه دریافت کد رهگیری چقدر است؟

طبق قانون دریافت کد رهگیری برای طرفین قرارداد هزینه‌ای ندارد و مشاورین املاک موظف هستند با درخواست شما آن را از سامانه اخذ کنند؛ با این حال بسیاری از مشاورین به دلایل مختلف، از جمله فرار مالیاتی، شما را مجاب می‌کنند که دریافت کد رهگیری لزومی ندارد و به‌ درد بخور نیست.

توصیه می‌کنیم قرارداد خود را حتما در بنگاه‌های املاک رسمی به ثبت رسانید و پس از توافق اولیه از بنگاه‌دار بخواهید در اسرع وقت اقدام به دریافت کد رهگیری کند. هزینه دریافت این کد بسیار ناچیز است و مبلغ آن در سایت ثبت معاملات و املاک کشور درج شده است.

توجه داشته باشید بعضی از مشاورین املاک برای اخذ کد رهگیری از شما هزینه چند صد هزارتومانی طلب می‌کنند که مازاد بر حق کمیسیون است. در صورت مشاهده چنین موضوعی می‌تواند با اتحادیه مشاورین املاک شهر خود تماس بگیرید و شکایت خود را ثبت نمایید.

 

 

  • کد رهگیری چند رقمی است؟

کد رهگیری در سمت چپ پایین برگه چهارم مبایعه نامه درج شده است. کد رهگیری املاک ۱۳ رقمی است. این کد از طریق پیامک به خریدار و فروشنده ارسال می‌شود.

  • برای اخذ کد رهگیری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

همانطور که گفتیم قرارداد خود را حتما در آژانس‌های مسکن رسمی به ثبت برسانید. از آنجا که برای اخذ کد رهگیری درست بودن کد پستی ملک بسیار اهمیت دارد، توصیه می‌کنیم کد پستی درج شده در قبوض یا پشت کارت ملی مالک را ملاک قرار ندهید و حتما اقدام به دریافت تاییدیه کد پستی کنید.

 

همچنین پس از تحویل قرارداد، مشخصات فردی طرفین و مفاد آن را با دقت چک نمایید و دقت کنید که در بالای آن کد QR و برچسب هولوگرام وجود داشته باشد.

  • چگونه از صحت کد رهگیری دریافت شده اطمینان حاصل کنیم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت سامانه ثبت معاملات و املاک کشور و وارد کردن کد ملی خود و کد رهگیری قرارداد صحت قرارداد خود را استعلام کنید و در صورت نیاز یک نسخه از قرارداد با کد را چاپ نمایید.

 

برای اجاره،رهن و یا خرید مغازه و یا ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.

  • آگهی ستاره دار
  • ۰
  • ۰

قوانین مالک و مستاجر مغازه اجاره ای

مستاجر مغازه اجاره ای

سرقفلی وجهی است که مالک (خواه مالک عین باشد یا منفعت) در ابتدای اجاره و جدای از مال‌الاجاره از مستأجر می‌گیرد تا محل را به وی اجاره بدهد و واگذار کند، ولی حق کسب و پیشه و تجارت  مغازه اجاره ایحقی است که به ‌طور تدریجی و به ‌مرور زمان برای مستأجر محل کسب، پیشه و تجارت به وجود می‌آید. بعد از اینکه مستأجر کار و فعالیت کرد و مشتری و اعتبار به دست آورد، حقی برای او به وجود می‌آید که به آن حق کسب و پیشه و تجارت می‌گویند و یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌بایست در عقد اجاره به آن توجه کرد آن است که روابط موجر و مستأجر بر ‌اساس کدام قانون و تحت چه‌ ‌شرایطی تنظیم می‌شود. معمولاً پرداخت کرایه به‌صورت ماهانه است و مستأجر باید در پایان هرماه اجاره‌بها را به موجر یا نماینده موجر پرداخت کند. لازم به ذکر است درصورتی‌که در قرارداد اجاره حق فسخ قرار‌داد اجاره، در صورت عدم پرداخت به‌موقع اجاره‌بها پیش‌بینی‌شده باشد، بایستی مستأجر به‌موقع اجاره‌بها را پرداخت کند تا دچار مشکلات تخلیه نشود. طبق قوانین اجاره ملک تجاری مصوب در سال ۷۶، مستأجر موظف است به‌محض اتمام مدت قرارداد، ملک تجاری را تخلیه کرده و آن را به موجر صحیح و سالم پس بدهد. اما قوانین اجاره ملک تجاری سال ۵۶ می‌گوید که انقضای مدت، دلیل بر تخلیه نیست. یعنی هرگاه مدت اجاره تمام شود، موجر نمی‌تواند مستأجر را الزام به تخلیه کند و موجر باید برای تخلیه مستأجر دلیل داشته باشد؛ که یکی از این دلایل این است که مستأجر محلی را که حق انتقال به غیر را در آن ندارد را، انتقال دهد. در این صورت موجر می‌تواند با این دلیل مستأجر را الزام به تخلیه کند؛ یا درجایی که مستأجر شغل مورد توافق را عوض کند، یعنی در قرارداد گفته شود از این ملک برای این شغل استفاده می‌شود، اما مستأجر آن شغل را تغییر دهد، موجر می‌تواند با این دلیل مستأجر را ازملک اجاره داده‌شده بیرون کند. یا وقتی‌که مستأجر در مورد عین اجاره زیاده ‌روی و یا کوتاهی کند، برای مثال دیواری را در ملک جابه‌جا کند یا دیواری بگذارد، موجر می‌تواند او را ازملک خود بیرون بی اندازد.

 

برای اجاره،رهن و یا خرید مغازه و یا ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.

  • آگهی ستاره دار
  • ۰
  • ۰

نکات مربوط به اجاره نامه رسمی با کد رهگیری

نکاتی در خصوص اصطلاح اجاره نامه رسمی با کد رهگیری

در خصوص اجاره نامه رسمی با کد رهگیری باید به این موضوع توجه کنید که اجاره نامه یا یک سند عادی است، یا یک سند رسمی. اسناد رسمی آن دسته از اسناد هستند که در دفاتر ثبت اسناد (محضر خانه) تنظیم می‌شوند. اسناد که در آژانس‌های املاک تنطیم می‌گردند نیز جزو اسناد عادی هستند.

مطالعه کنید: «اجاره نامه رسمی، بنگاهی و دستی چه تفاوت‌هایی دارند؟»

مسئله دریافت کد رهگیری اساساً به خاطر وجود اسناد عادی مطرح شده است. چرا که در سال‌های دورتر، هیچ اطلاعاتی از اسناد عادی در سامانه‌های دولتی ثبت نمی‌شود.

همین مسئله باعث شد تا مسئله کد رهگیری مطرح شود تا اطلاعات اسناد عادی در اختیار سازمان‌های دولتی نیز باشد. بنابراین اساسا موضوع دریافت کد رهگیری برای اسناد عادی که در آژانس‌های املاک تنظیم می‌شود موضوعیت دارد. یعنی در کل برای اجاره نامه رسمی، کد رهگیری صادر نمی‌شود.

البته اصطلاح اجاره نامه رسمی با کد رهگیری از این جهت در بین عموم مردم رواج یافته که با دریافت کد رهگیری برای اجاره نامه‌هایی که در دفاتر املاک تنظیم می‌شود، آن اجاره نامه و قرارداد به صورت رسمی در سامانه‌های دولتی ثبت می‌شود. ما نیز در این مقاله از این اصطلاح با همین رویکرد استفاده می‌کنیم.

آیا اجاره نامه رسمی با کد رهگیری اعتبار بیش‌تر دارد؟

به طور کل از نظر مراجع قانونی اعتبار اجاره نامه‌ای که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌گردد (اجاره نامه رسمی) بیش‌تر از اجاره نامه‌های عادی است که در دفاتر املاک تنظیم می‌شود.

اما بین اجاره نامه عادی با کد رهگیری که به اجاره نامه رسمی با کد رهگیری معروف شده و اجاره نامه عادی که برای آن کد رهگیری دریافت نمی‌شود، اجاره نامه با کد رهگیری اعتبار بیش‌تری دارد.

البته بهتر است بگویم اجاره نامه‌ای که برای آن کد رهگیری دریافت شده قابلیت پیگیری بیش‌تری در مراجع قضایی دارد.

دلیل این موضوع این است که موقع دریافت کد رهگیری برای اجاره نامه، تمام جزییات قرارداد در سامانه مربوطه ثبت می‌شود. به همین جهت این نوع اجاره نامه در مراجع قضایی قابلیت پیگیری بیش‌تری دارد.

هزینه تنظیم اجاره نامه با کد رهگیری چقدر است؟

هزینه تنظیم اجاره نامه با کد رهگیری چقدر است؟
گرفتن هزینه اضافی برای دریافت کد رهگیری، قانونی نیست.

از نظر قانون برای تنظیم اجاره نامه با کد رهگیری نباید هیچ گونه هزینه‌ی اضافه از موجر و مستاجر دریافت شود. اما متاسفانه برخی از مشاورین املاک از ناآگاهی مردم سوءاستفاده کرده و برای گرفتن کد رهگیری از آن‌ها هزینه دریافت می‌کنند.

بنابراین اگر مشاور املاکی برای دریافت کد رهگیری از شما درخواست پول اضافه کرد، نباید بپذیرید. چرا که این کار قانونی نیست.

آیا برای موضوع مالیات کد رهگیری دریافت کرد یا خیر؟

تا پیش از اواسط تابستان ۹۹ شرایط به این ترتیب بود که معمولا موجر تمایلی برای دریافت کد رهگیری نداشت. مستاجر نیز در برخی مواقع بر خلاف موجر تمایل به دریافت کد رهگیری داشت.

دلیل موجر برای بی‌تمایلی نسبت به دریافت کد رهگیری این بود که زیر بار پرداخت مالیات بر اجاره نرود. دلیل مستاجر هم برای درخواست دریافت کد رهگیری، پیگیری راحت‌تر مشکلات احتمالی آتی بود.

اما از اواسط تابستان ۹۹ و با اعلام مصوبه دولت در خصوص دریافت مالیات از خانه‌های خالی، این وضعیت در حال تغییر است.

بعد از تیر ماه ۹۹ و اعلام این مصوبه، شرایط تغییر کرد. به این معنی که اگر مالک کد رهگیری دریافت کند، مالیات بر اجاره شامل حال او می‌شود. اگر هم کد رهگیری دریافت نکند، مشمول پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی می‌شود.

در نتیجه شاهد این هستیم که به مرور تمایل مالک برای دریافت کد رهگیری برای اجاره نامه بیش‌تر از قبل می‌شود.

فسخ کد رهگیری اجاره نامه به چه صورت است؟

فسخ کد رهگیری اجاره نامه به چه صورت است؟
گرفتن کد رهگیری برای قرارداد اجاره، مشکلی برای فسخ قرارداد ایجاد نمی‌کند.

باید توجه داشته باشید که عبارت فسخ کد رهگیری اجاره نامه عبارت درستی نیست. چرا که کد رهگیری صادر شده را نمی‌توان فسخ کرد و اساسا استفاده از اصطلاح فسخ برای کد رهگیری اشتباه است. عبارت درست این است که بگویم: «فسخ قراردادی که برای آن کد رهگیری دریافت کرده‌ایم.»

اما علت مطرح شدن این اصطلاح این است که برخی از موجرین بابت موضوع فسخ اجاره نامه نگرانی‌هایی دارند. این نگرانی از این جهت است که نمی‌دانند در صورتی که برای اجاره نامه کد رهگیری بگیرند، در صورت فسخ چه اتفاقی برای اطلاعات ثبت شده آن‌ها در سامانه‌های مالیاتی کشور می‌افتد.

در این خصوص باید بدانید که برهم خوردن قرارداد ۲ حالت دارد:

  • با رضایت طرفین انجام می‌شود (اقاله)
  • به واسطه شرطی که در قرارداد ذکر شده، یکطرفه فسخ می‌شود

در حالتی که قرارداد اجاره نامه با رضایت طرفین برهم بخورد، موجر و مستاجر با مراجعه به مشاور املاک و اعلام این موضوع می‌توانند قرارداد را اقاله کنند. مشاور املاک نیز می‌تواند با مراجعه به سامانه صدور کد رهگیری، اقاله شدن قرارداد را اعلام کند.

در حالتی که به واسطه شرطی در قرارداد (مثلا عدم پرداخت اجاره از سوی مستاجر) بخواهیم قرارداد را فسخ کنیم، باید به مراجع قضایی مراجع کنیم. در عمل با مراجعه به مراجع قضایی، فسخ قرارداد به صورت خودکار در سامانه‌های مربوطه ثبت می‌شود. در نتیجه باز هم مشکلی برای موجر یا مستاجر اتفاق نمی‌افتد.

مطالعه کنید: «نمونه متن فسخ اجاره نامه»

به طور کلی با توجه به وضع قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی، به نظر می‌رسد تنظیم دریافت کد رهگیری برای اجاره نامه کاری معقول و منطقی باشد.

 

برای اجاره،رهن و یا خرید آپارتمان و یا ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.

  • آگهی ستاره دار