دو اصطلاح طرح توجیهی و مطالعات امکان سنجی از اصطلاحات رایج در فضای کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید هستند و تهیه طرح توجیهی و انجام مطالعات امکان سنجی، در اغلب مدارس کسب و کار، به عنوان بخش مهمی از فرایند کارآفرینی، مورد توجه قرار دارند.
این دو اصطلاح معمولاً به عنوان معادلِ Feasibility Study بهکار میروند. حتی گاهی برخی از فارسیزبانها این عبارت را به شکل مخففشده به کار بذده میشود و مثلاً میگوییم: «برای اجرای این پروژه یا راهاندازی آن کسب و کار، هنوز FS انجام نشد.»
معنی Feasibility Study چیست؟
نقطهی شروع مناسب برای آشنایی با این مفهوم، این است که به سراغ کتابهای ریشه شناسی برویم و ریشهی واژهی Feasible را بررسی نماییم.
کتابهای ریشه شناسی، برای این کلمه توضیح کمابیش مشابهی دارا هستند
با توجه به این توضیحات، ظاهراً این واژهی انگلیسی (با ریشهی فرانسوی) به قابل اجرا بودن و عملی بودن اشاره میشود. به همین علت است که مطالعات مربوط به Feasibility (یا همان Feasibility Study) در زبان فارسی با اصطلاح امکان سنجی و بررسی توجیه پذیری یک طرح توصیف میشوند.
اصطلاحهای طرح توجیهی و امکان سنجی در گفتگوهای روزمره
سرنوشتِ امکان سنجی و طرح توجیهی شبیه بسیاری از اصطلاحات تخصصی حوزهی کارآفرینی (مثلاً طرح تجاری یا بیزینس پلن) بوده است. به این معنا که یک کاربرد کاملاً عمومی و غیردقیق از آنها در مکالمات روزمره رایج شده و دولتها، نهادهای قانونگذاری و موسسات مالی و سرمایه گذاری هم، به تثبیت آن معنای غیردقیق کمک نمودند.
در حال حاضر، طرح توجیهی در زبان روزمرهی ما، دربارهی سندی بهکار میرود که میتواند به تخصیص و جذب بودجه در سازمانها و یا قانع کردن بانکها به وام دادن کمک کند.
این نوع طرحهای توجیهی، ساختار مشخصی ندارند و معمولاً ترکیبی از برنامه ریزی استراتژیک و مدل کسب و کار و برخی دیگر از المانهای طرح تجاری هستند. معمولاً اطلاعات جریان نقدینگی مورد نیاز و محاسبات فروش و نرخ بازگشت سرمایه هم، کمک میکنند که ظاهر این طرح توجیهی، موجهتر است.
با کمی جستجو در گوگل (مثلاً با کلیدواژههای قیمت، طرح توجیهی و تومان) میتوانید با بازار آشفتهی تدوین و فروش طرحهای توجیهی پیدا کنید.